fridashemligheter

LCHF, Träning, Inredning, Design.

LCHF limpa!

Publicerad 2012-09-01 12:11:57 i Mat och dryck,

Här kommer receptet på lchf brödet jag brukar baka! En skiva innehåller ca 1g kolhydrater!

Man kan variera vilken sorts nötter man själv vill ha, jag har testat lite olika men hasselnöt och mandel blir godast!

1 dl fibrex eller fiberhusk
1 dl sesamfrö
3 dl linfrön

Mixa alla dessa så konsistensen blir som mjöl.
Jag använder en elektrisk kaffekvarn att mixa i.

2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor
1 dl hasselnötter ( eller vilka nötter man vill ha)
1 dl mandel
Nötterna ovan är 1 dl omalda, jag har en gammal mandelkvarn som jag maler mitt mjöl i så när mjölet är malt det blir ca 2 dl istället för 1 dl


Blanda ihop
50 g smält smör
1 dl creme fraiche eller meze yoghurt
250 g keso
6 ägg
0,5 dl olivolja

Blanda ihop allt och häll i en brödform klädd i bakplåtspapper

Grädda i ugn på 175 grader i 60-70 minuter.
Jag brukar ha solrosfrön ovanpå för det ser så mycket finare ut och så gör jag snitt i degen och strör lite olivolja över innan jag sätter in den i ugnen för då spricker den fint när den gräddas.


Kommentarer

Postat av: Johanna Nilsson

Publicerad 2012-09-03 09:31:15

Åh vad gott! Måste jag definitivt prova! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag heter Frida 23 år, är utbildad till väskmakare och studerar till skodesigner. Älskar träning, matlagning och inredning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela